Als integratieve therapeut kijk ik naar de behoefte van het kind, de ouders en de situatie. Daarbij kan ik gebruik maken van verschillende methodieken die ik in zijn geheel of deels in kan zetten, afhankelijk van de vraag en het proces:
- Een Taal erbij (www.taalerbij.nl) en Therapie in beeld (https://gerriereijersenvanbuuren.nl/)
Met behulp van poppetjes maken we samen inzichtelijk hoe de wisselwerking in jouw gezin is. Zowel op individueel niveau als tussen de gezinsleden. Hierdoor leer je inzien wat er gebeurt en kun je weer grip op de situatie krijgen. Zowel voor jezelf als voor je kind. - Theraplay (www.theraplay.nl)
Je kind komt samen met één van de ouders in de praktijk. We doen kleine, leuke activiteiten samen die gericht zijn op de relatie en tussen jou en je kind. Deze sessie wordt opgenomen, zodat we later samen terug kunnen kijken naar wat er gebeurt. Beelden zeggen vaak zoveel meer dan woorden. Theraplay is in gericht op het ontwikkelen van een gezonde hechting tussen ouder en kind. Om te ontdekken wat er gebeurt in de interactie met je kind, is het mogelijk dat ik de MIM (Marshall Interaction Method) inzet. Dit is een soort onderzoek, waarbij je samen met je kind een aantal opdrachtjes doet. Na afloop bekijken we samen welke patronen daarin naar voren komen. - Superpoeper www.superpoeper.nl
Bij kinderen met problemen met de zindelijkheid, maak ik gebruik van (onderdelen van) het programma Superpoeper. - ASCT Ieder kind ontwikkelt een voorkeur in de manier van reageren op de ander, om zich veilig te kunnen voelen. Dit noemen we hechtingspatronen. Om erachter te komen welke hechtingspatronen jouw kind heeft aangeleerd kan ik (onderdelen van) de ASCT (Attachment Completion Task) inzetten. Dit onderzoek bestaat uit het afmaken van kleine verhaaltjes in spelvorm. De verhaaltjes kunnen ook klinisch ingezet worden. Dat betekent dat ik de verhaaltjes speels inbreng in het spel van je kind en dan observeer wat jouw kind laat zien.
- Brainblocks www.brainblocks.com
In eerste instantie is Brain Blocks ontwikkeld met als doel psycho-educatie over autisme te geven. Hierbij is het uitgangspunt dat cliënten zelf het beste weten wat ze voelen en ervaren. Het uitnodigen tot het verbeelden van deze ervaringen staat van oorsprong in de werkwijze centraal. De Brain Blocks beelden die cliënten van hun ervaringen maken geven echter inzicht in de manier waarop de cliënt de relatie met zichzelf, anderen en zijn omgeving vormgeeft. Daarbij geeft het inzicht in ontwikkeling en de mogelijkheid om tot reflectie op het eigen functioneren te komen.
Brainblocks kan ingezet worden bij alle kinderen en/of ouders als middel, gericht op het doorzien van oorzaak en gevolg binnen de interactie met anderen en het werken aan belemmerende overtuigingen.
- Wereldspel https://wereldspel.nl/
- Op een speelse manier en zonder taal wordt met behulp van het Wereldspel zicht geboden op iemands binnenwereld, diens (voorkeur) informatieverwerking en cognitieve capaciteiten. De inzichten uit het wereldspel kan ik meenemen als een aanvullende informatiebron en staan nooit op zichzelf.
Daarnaast zet ik mijn kennis in van uiteenlopende methodieken, voor een overzicht van trainingen en workshops die ik heb gevolgd zie de pagina Over mij.